Omuz Eklemi Kireçlenmesi

Omuz Kireçlenmesi

Giriş

İnsanların çoğu omuz eklemeni tek bir eklemden ibaret olarak bilirler. Aslında omuz eklemi iki eklemden oluşmaktadır.
Biri köprücük (Klavikula) kemiği ve kürek (skapula) kemiği arasında olup bu ekleme Akromioklaviküler (AC ) eklem denir. İkincisi, kol kemiği (humerus) ve kürek kemiği arasında eklemdir ki bu ekleme Glenohumeral eklem denir.

omuzkireçlenmesiomuzkireçlenmesi

Bu iki eklemde kireçlenmeden etkilenebilir. Doktorunuz, etkili ve doğru bir tedavi için etkilenen omuz eklemi ve ne tür bir artrit olduğunu belirlemesi gerekir.

Omuz ekleminin kireçlenmesine artrit denir. Omuzu etkileyen genellikle üç tip artrit vardır.

Osteoartrit
Osteoartrit eklemdeki kıkırdak soyulması ve dökülmesidir. Bu durum dejeneratif bir süreçtir ve genellikle 50 yaş üzerindeki insanları etkiler. Omuzda en sık Akromioklaviküler eklem etkilenir.

omuzkireçlenmesiomuzkireçlenmesiomuzkireçlenmesi

Normal Omuz eklemi İleri düzeyde kireçlenmiş omuz eklemi

Ramotoit Artrit
Ramotoit artrit sistemik bir inflamatuar hastalıktır. Eklem zarlarında tutulum olur ve genellikle eklemler simetrik olarak tutulur ve birçok eklemi tutar.
Kırık ve ya travma sonrası artrit
Kırık ve ya çıkık sonrası oluşan osteoartrit tipi dejeneratif bir formdur. Eklem kıkırdağı soyulur ve aşınır. Bu aşınmalar sonrası rotator manşet yırtıkları görülebilir.

Klinik Bulgular ve Şikâyetler

Artrittin en yaygın bulgusu omuz ağrısıdır. Aktivite ve zamanla ağrı kötüleşir. Ağrı omuz ve sırt merkezli olup hava değişikliklerinden etkilenebilir. Eğer artrit akromioklavikuler eklemi etkilediyse ağrı omuzun daha çok ön tarafını odaklanır.

omuzkireçlenmesi

Ramotoit artritte ise ağrı her iki omuz etkiler ve ağrı tüm alanlarda olabilir.
Sınırlı hareket ise bir başka bulgudur. Kolunu kaldırmak, saçınızı taramak ve ya yüksek bir rafa uzanmak zorlu hale gelebilir. Omuz hareketi ile omuzdan, klik ve sürtünme sesleri alınabilir.
Hastalık ilerledikçe hareketler zorlaşır, gece ağrıları oluşur ve uyku düzeni bozulur.

Teşhis

Hekim muayenesi ve röntgen çektirmek teşhis koymak için temel esasdır.
Fizik muayene sırasında hekiminiz şunları araştıracaktır;

• Kas atrofisi-erimesi-
  • Dokunnma ile hassasiyet
  • Aktif ve pasif eklem hareket açıklıkları
  • Kaslarda, eklemlede, Tendon ve bağlarda yaralanma belirtisi
  • Önceki yaralanmalara dair işaretler
  • Diğer eklem tutulumları (Romatoit artrit açısından)
  • Omuza basınç uygulandığında ağrının artışı
  • Röntgen çekilerek eklem daralması, kireçlenme (osteofit) ve ya kemik değişikliklerinin değerlendirilmesi önemlidir.
  • Eklem içine lokal anestezik enjeksiyonu ile ağrının azalması tanıyı destekler.

Cerrahi Dışı Tedavi

Omuz artritinde ilk tedavi medikal ve fizik tedavidir. Buna ek olarak, bazı terapiler uygulanabilir;

• Ağrıyı proveke aden hareketlerden kaçınma, dinlenme ve aktivite değişiklikleri
  • Fiziksel terapi
  • Nemli ısı
  • Omuz ağrısında İnflamasyonu azaltmak için iki yada üç kez gün içinde 20-30 dakika buz uygulaması
  • Romatoid artrit varsa antiromatizmal ilaçlar
  • Anti inflamatuar ilaçlar; Bu tür ağrı kesiciler genellikle ilk tercihtir. Şişlik ve ağrıyı azaltması beklenir. Fakat bu ilaçları hayat boyu kullanmak bazı yan etkilere yol açabilir.
  • Hidrolize Kollejen, Vitamin, Omega gibi takviyeler;  Erken dönme kireçlenmelerde faydalı olabilirler. Bu ilaçlar takviye gıdalar olarak geçmekte olup bazı hastalıklarda hekim önerisiyle kullanılabilir. Bu maddeler mobiliteyi artırır ağrıyı ise azaltmaktadır. Bu katkı maddelerinden etki almak için en az 2-3 ay devamlı kullanmak gerekir.

KIKIRDAK VE EKLEMLERİ GÜÇLENDİRME

Beslenme Önemli: Kas iskelet gelişimi, kıkırdak oluşumu ve kırılan kemiğin kaynaması için gerekli olan A, B, C ve D vitaminlerinin yeterli dozlarda alınması şarttır. Özellikle D vitamini, Kalsiyum, Omega ve kollejenler kırığı iyileştirmek adına faydası vardır. D vitamini en doğal haliyle güneş ışınlarından alınabilir. Yoğurt, süt gibi kalsiyum içeren gıdalar da kaynamayı hızlandıran faktörlerdendir. Ton balığı, somon, morina ve uskumru gibi yağlı balıkların hepsinde yüksek düzeyde bulunan D vitamini ve Omega 3 bulunur. Kırık çevresinde şişen, gerilen ve zarar gören kas ve derinin iyeleşmesi için iyi beslenme, kollejen, protein ve vitamin takviyesi alınmalıdır. Bu amaçla SUNSET, SUNRİSE ve FİT 20 kullanılabilir.

• SUNSET: Omega-3, Vitamin E’nin en güçlü formu (tecotrienol), vitamin D ve A’nın etkili kombinasyonunu içermektedir. Omega 3 vücudun üretemediği ve dışarıdan alınması zorunlu bir yağ asididir. Kullanım :11 yaş ve üzeri bireylerin günde 3 kapsül olmak üzere akşam yemekleri ile birlikte almaları tavsiye edilir. 90 adet yumuşak jel kapsül içeren bir şişeyle sunulur.
      • SUNRİSE: 22 süper gıda ile vücudun günlük ihtiyacı olan Vitamin B1(Tiamin), B2 (Riboflavin), B6, B12, C vitamini, mineraller, gerekli aminoasitler ve ANTİOKSİDAN ihtiyacını karşılar. Kullanım Bilgisi: Günde 1 flakon (30 ml) sabahları aç almanız tavsiye edilir. Her biri 30 ml’lik 30 adet küçük paket içerir.

SUNSET SUNRİSE

• FİT 20:  Peynir altı protein izolesi, magnezyum ve HİDROLİZE KOLLEJEN barındırmakdadır. Sağlıklı kas ve kemik yapımına destek olacak güzel bir kombinasyondur. Sağlığımızı korumak ve sağlıklı yaş almayı kolaylaştırmak için diyetlerimizi sağlıklı, sindirilebilir proteinlerle desteklememiz çok önemlidir.  Ayrıca içeriğinde ki magnezyum, yorgunluğun ve bitkinliğin azalmasına katkıda bulunup, normal kemiklerin korunmasına katkıda sağlar. Kullanım Bilgisi: Paketin içeriğini 250-350 ml su veya smoothie ile iyice karıştırın.

FİT 20 _

• Kortikosteroidler; Güçlü anti inflamatuar ilaçlardır ve diz içine enjekte edilirler. Bunlar orta ve şiddetli ağrılarda verilir. Şişlik varsa çok faydalı olabilirler. Bu ilaçlar kısıtlı sayıda uygulanmalıdır. Bazı riskleri de beraberinde barındırır; Enfeksiyon ve kıkırdak hasarı artışı
    • Viskosüplementasyon-Diz İçi Kıkırdak İğneleri- ; suni kıkırdak sıvıları dize enjekte edilebilir bir nevi diz ekleminde kayganlığı artırarak sürtünme ve aşınmayı azaltarak, ağrıda azalma, hareketlerde artış olabilir.

Cerrahi Tedavi

Cerrahi olmayan yöntemlerle ağrı azalmıyorsa cerrahi seçenekler söz konusu olur. Tüm ameliyatlarda olduğu gibi bu ameliyatlarda da olası riskler ve komplikasyonlar vardır. Ortopedi doktorunuz bu riskleri en aza indirmek için mümkün olan her şeyi yapacaktır.
Omuz eklem kireçlenmesinde total omuz protezi ve ya parsiyel omuz protezi ameliyatları uygulanabilir.

omuzkireçlenmesi

Omuz eklem protezi

Akromioklaviküler eklem artritinde ise en yaygın prosedür rezeksiyon artroplastisidir. Bu prosedürde kürek kemiğinden küçük bir parça çıkarılır ve bu boşluk daha sonra sıkar dokusu ile dolar.
Cerrahi tedavi ağrının azalması ve eklem hareket açıklığının tekrar kazanılması açısından çok etkili bir tedavi yöntemidir.

Key Words : Omuz Eklemi Kireçlenmesi, Omuz Kireçlenmesi, Osteoartrit, Akromioklaviküler Eklem, Glenohumeral Eklem, Total Omuz Protezi, Parsiyel Omuz Protezi, Osteofit, Omuz Ağrısı, Omuz Sertleşmesi, Omuz Ağrısı Nedenleri