Kamburluk

Normal bir insanın sırt kısmı öne doğru hafif eğimlidir ve olması gereken fizyolojik bir eğriliktir. Kifoz tabiri veya kamburluk öne doğru olan anormal yapısal eğriliğe yol açan duruş bozukluğudur. Kişiye yandan bakınca öne doğru anormal derece kambur bir duruş sergiler ve genellikle kozmetik bir sorun oluşturmakla birlikte ciddi sırt ve bel ağrısı ile de sonuçlanabilir.

Kifoz un derecesinin yüksek olması durumunda göğüs boşluğunda daralmaya yol açabilir. Bu durum göğüs ağrısı veya solunum sıkıntısı ile sonuçlanabilir.

Teşhis

Tanı genellikle hekim veya ailenin çocuklarına veya kişiye önden bakınca omuzların öne düşük, yandan bakınca normal sırt eğriliğinin anormal artışından şüphe duyulması üzerine çekilen röntgen ile konur. Normal sırt eğriliği 200-450 arasındadır. Çekilen özel boy grafisin de açının 500 üzerinde olmasına KİFOZ denir.

Kifoz Tipleri

1-Postural Kifoz

En yaygın görülen kifoz tipidir. Genellikle kızlarda ergenlik döneminde görülür. Kozmetik bir sorun oluşturabilir. Nadiren ağrıya yol açar. Esnek bir yapıdadır. Gerilme ile düzelir. Karın, sırt ve hamstring kaslarının kuvvetlendirilmesi ve egzersizleri ile rahatlama sağlanabilir. Kifoz da ciddi düzelme beklenmesi muhtemel değildir. Fakat erişkin dönemde nadir istisnalar dışında veya ileriye dönük olarak hastalarda probleme yol açmaz.

2-Scheuermann Kifoz

Postural kifoz gibi adolesan veya çocukluk döneminde görülür. Fakat ciddi ve önemli derecede bir eğrilik yapısı mevcuttur. Eğriliğin esnekliği az ve ser bir yapısı vardır. Scheuermann kifozu genellikle üst sırt bölgesini etkilemektedir. Sırt ağrısı sıklıkla eğriliğin tepesinde yoğunlaşır.
Aktivite ile ağrı artabilir. Uzun süre oturma veya ayakta kalma sırtın ortasında özellikle kanat kemikleri arasında kramp, ağrıya yol açabilir. Egzersizler veya ağrı kesiciler ile kısmı ya da geçici rahatlama görülebilir.

Tanısında çekilen röntgenlerde kifoz açısı artmıştır. Omurga ön köşelerinde kamalaşma veya yükseklik kayıpları dikkati çekmektedir. Postural kifozda ise omurga yapıları normaldir. Scheuermann kifozunda kifoz derecesi 70 derenin üzerine çıkarsa genellikle ameliyat ile tedavi edilir. Postural kifozda ise ameliyat kararı ciddi ağrı veya fizik tedaviye yanıt alınamaması durumunda verilmeli ve ameliyat için acele edilmemelidir. Postural kifoz ile Scheuermann kifozu çok sık birbirine karıştırılmaktadır. Postural kifozda çok nadir ameliyat gerektirmektedir.

3-Konjenital (Doğuştan) Kifoz

Omurgalarda anne karnında bebeğin gelişimi sırasında meydana gelen eksiklik veya kusur sonucu anormal omurga yapısı nedeniyle görülür. Omurgalar birbirine bitişik olabilir. Bebeklik ve erken çocukluk döneminde ciddi kamburluk ile sonuçlanabilir. Erken müdahale edilmelidir.

Teşhis ve sebebe göre tedavi değişmektedir. Postural kifoz genellikle hayat boyu sorun çıkarmamaktadır. Fakat Scheuermann ve konjenital kifozun ilerlemesi durumunda ameliyat edilmelidir. Ameliyat kararı hasta, hekim ve hasta yakınlarının ortak kararı ile verilir.

Özgeçmiş için tıklayınız.

Key Words : Kamburluk, Kamburluk Nedir?Kifoz nedir?, Kamburluk Korsesi, Kamburluk Tedavisi, Kamburluk Egzersizleri