Omuz Kireçlenmesi

İnsanların çoğu omuz eklemeni tek bir eklemden ibaret olarak bilirler. Aslında omuz eklemi iki eklemden oluşmaktadır.

Biri köprücük (Klavikula) kemiği ve kürek (skapula) kemiği arasında olup bu ekleme Akromioklaviküler (AC ) eklem denir. İkincisi, kol kemiği (humerus) ve kürek kemiği arasında eklemdir ki bu ekleme Glenohumeral eklem denir.

omuzkireçlenmesiomuzkireçlenmesi

Bu iki eklemde kireçlenmeden etkilenebilir. Doktorunuz, etkili ve doğru bir tedavi için etkilenen omuz eklemi ve ne tür bir artrit olduğunu belirlemesi gerekir.

Omuz ekleminin kireçlenmesine artrit denir. Omuzu etkileyen genellikle iki tip artrit vardır.

Osteoartrit

Osteoartrit eklemdeki kıkırdak soyulması ve dökülmesidir. Bu durum dejeneratif bir süreçtir ve genellikle 50 yaş üzerindeki insanları etkiler. Omuzda en sık Akromioklaviküler eklem etkilenir.

omuzkireçlenmesiomuzkireçlenmesiomuzkireçlenmesi

Normal Omuz eklemi İleri düzeyde kireçlenmiş omuz eklemi

Ramotoit Artrit

Ramotoit artrit sistemik bir inflamatuar hastalıktır. Eklem zarlarında tutulum olur ve genellikle eklemler simetrik olarak tutulur ve birçok eklemi tutar.
Kırık ve ya travma sonrası artrit
Kırık ve ya çıkık sonrası oluşan osteoartrit tipi dejeneratif bir formdur. Eklem kıkırdağı soyulur ve aşınır. Bu aşınmalar sonrası rotator manşet yırtıkları görülebilir.

Klinik Bulgular ve Şikâyetler

Artrittin en yaygın bulgusu omuz ağrısıdır. Aktivite ve zamanla ağrı kötüleşir. Ağrı omuz ve sırt merkezli olup hava değişikliklerinden etkilenebilir. Eğer artrit akromioklavikuler eklemi etkilediyse ağrı omuzun daha çok ön tarafını odaklanır.

omuzkireçlenmesi

Ramotoit artritte ise ağrı her iki omuz etkiler ve ağrı tüm alanlarda olabilir.
Sınırlı hareket ise bir başka bulgudur. Kolunu kaldırmak, saçınızı taramak ve ya yüksek bir rafa uzanmak zorlu hale gelebilir. Omuz hareketi ile omuzdan, klik ve sürtünme sesleri alınabilir.
Hastalık ilerledikçe hareketler zorlaşır, gece ağrıları oluşur ve uyku düzeni bozulur.

Teşhis

Hekim muayenesi ve röntgen çektirmek teşhis koymak için temel esasdır.
Fizik muayene sırasında hekiminiz şunları araştıracaktır;

• Kas atrofisi-erimesi-
  • Dokunnma ile hassasiyet
  • Aktif ve pasif eklem hareket açıklıkları
  • Kaslarda, eklemlede, Tendon ve bağlarda yaralanma belirtisi
  • Önceki yaralanmalara dair işaretler
  • Diğer eklem tutulumları (Romatoit artrit açısından)
  • Omuza basınç uygulandığında ağrının artışı
  • Röntgen çekilerek eklem daralması, kireçlenme (osteofit) ve ya kemik değişikliklerinin değerlendirilmesi önemlidir.
  • Eklem içine lokal anestezik enjeksiyonu ile ağrının azalması tanıyı destekler.

1- Cerrahi Dışı Tedavi

Omuz artritinde ilk tedavi medikal ve fizik tedavidir. Buna ek olarak, bazı terapiler uygulanabilir;

• Ağrıyı proveke aden hareketlerden kaçınma, dinlenme ve aktivite değişiklikleri
  • Fiziksel terapi
  • Nemli ısı
  • İnflamasyonu azaltmak için medikal tedavi
  • Omuz ağrısında İnflamasyonu azaltmak için iki yada üç kez gün içinde 20-30 dakika buz uygulaması
  • Romatoid artrit varsa antiromatizmal ilaçlar
  • Diyet takviyeleri; Glukozamin ve kondrotin sülfat ( bazı ilaçlarla etkileşime geçebilir almadan önce mutlaka doktorunuza danışın)

Cerrahi olmayan yöntemlerle ağrı azalmıyorsa cerrahi seçenekler söz konusu olur. Tüm ameliyatlarda olduğu gibi bu ameliyatlarda da olası riskler ve komplikasyonlar vardır. Ortopedi doktorunuz bu riskleri en aza indirmek için mümkün olan her şeyi yapacaktır.
Omuz eklem kireçlenmesinde total omuz protezi ve ya parsiyel omuz protezi ameliyatları uygulanabilir.

omuzkireçlenmesi

Omuz eklem protezi

Akromioklaviküler eklem artritinde ise en yaygın prosedür rezeksiyon artroplastisidir. Bu prosedürde kürek kemiğinden küçük bir parça çıkarılır ve bu boşluk daha sonra sıkar dokusu ile dolar.
Cerrahi tedavi ağrının azalması ve eklem hareket açıklığının tekrar kazanılması açısından çok etkili bir tedavi yöntemidir.

Doç.Dr.Tahir Mutlu DUYMUŞ

Key Words : Omuz Eklemi Kireçlenmesi, Omuz Kireçlenmesi, Osteoartrit, Akromioklaviküler Eklem, Glenohumeral Eklem, Total Omuz Protezi, Parsiyel Omuz Protezi, Osteofit, Omuz Ağrısı, Omuz Sertleşmesi, Omuz Ağrısı Nedenleri