Ön Diz Ağrısı

Kronik ön diz ağrısı, sağlıklı, genç ve aktif bayanlarda yaygın olarak görülmektedir. Bu dizde anormallik olduğu ve aktiviteye devam etmekle dizde hasar meydana geleceği anlamına gelmez.

Fakat dizdeki ağrı diz kapağının altında ve kaval kemiğinin önünde ise ağrı Osgood-Schlatter Hastalığını düşündürebilir.

Birçok vakada gerçek sebep tam olarak açık olmayabilir. Diz anatomisi karmaşık ve hassas olması nedeniyle, aşırı kullanım, aktivite artışı, uzun yürüyüşlerde, bazen diz kapağı dizilimindeki küçük sorunlar büyük ağrılara sebep olabilir. Dizlerimiz tüm vücut ağırlıklarını taşır ve sürekli yük altındadırlar. Diz kapaklarına binen yük merdiven kullanırken vücut ağırlığının 3, koşerken ise 7 katıdır. Kilo alma, aktivite artışı ve aşırı kullanım, diz kapağı dizilimindeki küçük sorunlar ile birlikte olunca, diz kapağının altındaki basıncın artmasına yol açarak aşınma ve hassasiyet oluşumuna sebep olurlar.

Bir dizi faktör bu duruma sebep olabilir;

• Diz eklemini destekleyen kaslarda dengesizlik
  • Kötü esneklik
  • Kalça ile ayak bilekleri arasındaki uyum problemi
  • Uygun olmayan antrenman teknikleri ve ekipmanları
  • Aşırı sportif faaliyetler

Klinik Bulgular ve Şikâyetler

• Ağrı genellikle yavaş yavaş başlar. Aşağıdaki ortak belirtiler yaşanabilir;
  • Uzun oturuşlardan sonra ayağa kalkış, merdiven çıkarken, dizden sürtme ve klik sesleri alınabilir.
  • Gece ağrısı
  • Aktivite sırasında ağrı, özellikle diz çökme ve ağırlık kaldırma
  • Aktivite yoğunluğunda ve seviyesinde değişiklik ile ağrının değişmesi

Eğer ağrı kronik hale gelirse, uyluk kaslarında kısalma ve erime ile zayıflık gelişebilir.
Ağrılarınız kalıcı ve geçmiyorsa teşhis ve tedavi amaçlı ortopedi hekimine başvurmalısınız. Erişkin dönemi diz ağrıları genellikle, kilitlenme, takılma vs gibi sorunlara yol açan menisküs kaynaklı sorunlar değildir. Bu belirtiler dizdeki mekanik bir problemler olup dizde aşınmalara yol açabilir.

Hekim Muayenesi

Dizinizdeki şikâyetler ve tıbbı geçmiş dinlendikten sonra, hekim aşağıdaki durumları irdeleyecektir;

• Diz kapağı dizilim bozukluğu
  • Diz stabilitesi, kalça rotasyonu ve eklem hareket açıklıkları
  • Diz kapağı altında hassasiyet
  • Uyluk ve baldır kaslarının gücü, esnekliği, serliğine bakılır.

Görüntüleme

Röntgen: Kemik yapıları çok iyi gösterir değerli bir görüntülemedir. Özel çekimler ile diz kapağı değerlendirilir.
MRI: Yumuşak dokuların görüntülemesi için önemlidir. Şişlik ve dizde kilitlenme varsa, doktorunuz kıkırdakları ve menisküsleri değerlendirmek için MRI isteyebilir.

Eğer ağrılarınız doktoru ziyaret etmek için yeterince ciddi değil veya mütevazı ise şikâyetlerinizi hafifletmek için aşağıdaki adımları deneyebilirsiniz. Diz kapağı altındaki ağrılarda buz, dinleneme ve basit egzersizler özellikle gençlerde faydalıdır. Aşırı ağrılarda İnflamasyon giderici ağrı kesiciler kullanılabilir.
Buz: Her gün saatte 15 dakika havluya sarılmış buz uygulayın. Ağrı ve şişliği azaltmada faydalıdır.
Dinlenme: Ağrılar rahatlayana kadar dinlenmeli ve fazla kilo varsa kilo verilmelidir.
Egzersiz: Ağrı ve şişlik gittikten sonra, hareket açıklığını yeniden elde etmek için egzersiz programı verilir. Güç, kuvvet, dayanıklılık, çeviklik ve kondisyon çalışır. Kademeli koşu ve öncesinde germe egzersizleri uygulanır.

Dizi Koruma

• Diz kapağındaki ağrı şiddetli ve devam ederse, hekime görünmekte fayda vardır. Eğer ağrılarınızdan kurtulduysanız, tekrarını önlemek için aşağıdaki öneriler dikkate alınabilir;
    • Egzersiz yaparken uygun ayakkabı giyin
    • Fiziksel aktivite öncesi germe egzersizleri ile ısınma
    • Dizinizde ağrıya sebep olacak hareketlerden kaçınma
    • Eğer yarışmalara hazırlanıyorsanız toplam koşma mesafesini azaltma

Özgeçmiş için tıklayınız.

Key Words : Ön Diz ağrısı, Futbol, Menisküs Yırtıkları, Ameliyat Şart mı?