Sürekli Çıkan Diz Kapağı

Tanımlama ve Anatomi

Diz kapağı (patella) , uyluk ön kısmında yer alan olukta (femoral oluk), aşağı ve yukarı doğru diz hareketleri sırasında yer değiştirir. Patella normal bir dizde, yürürken, koşarken, otururken, kalkarken hiçbir zaman bu oluktan dışarıya çıkmaz. Çıkması durumunda, problem ve ağrı ile sonuçlanır.

dizçıkması

Uyluk alt kısmında ter alan femoral oluk ile patella normalde uyumludur. Bu oluğun sığ veya düzensiz olması, tam veya yarım çıkık ile sonuçlanabilir.

Sağdaki resimde görüldüğü gibi diz kapağı oluğundaki deformasyonlarda çıkık sebepleri olmaktadır.

Diz ÇıkığıTravmaya bağlı olarak diz kapağı akut olarak yerinden çıkabilir.

Klinik Bulgular

Diz yürüyüşlerde vücut ağırlığını taşıyamaz

• Diz kapağı yanlara kayar
  • Aktivite ile diz ön ağrısı
  • Sertlik ve hareket sırasında dizde sürtme sesleri
  • Şişme

dizkapağıkaymasıMuayene

Fizik muayene sırasında doktorunuz, yürümenizi, oturup kalkmanızı görmek isteyebilir. Diz kapağı ve kemik uyumuna, anatomik pozisyonları ve hizalarına bakılır. Uyluk kaslarında zayıflık kontrol edilir.

Röntgen ile diz kapağının olukla uyumu ve kireçlenme değerlendirilir.

Eğer diz kapağı yerinden tam çıkmışsa, elle manipülasyon yapılarak yerine oturtulması denenir. Bu işleme redüksiyon denir. Bazen redüksiyon kendiliğinden olur.
Eğer çıkık sürekli olursa, eklem kıkırdağında hasar olur, ağrı ve kireçlenme ile sonuçlanır. Eğer çıkık sadece kısmı yani yarı çıkık şeklindeyse, ortez ve fizik tedavi planlaması yapılır ve 1-3 ay arasında tedaviye yanıt açısından takip edilir.
Fakat tam ve yarık çıkıklarda diz tekrarlayan çıkıklar ile sonuçlanıyor ve kararsızlık devam ediyorsa, cerrahi planlaması yapılır. Ameliyat ile, patella anatomik dizilimi sağlanıp, oluk içinde stabil hale gelmesi planlanır.

Op.Dr.Tahir Mutlu Duymuş

Key Word: Sürekli Çıkan Diz Kapağı, Diz ağrısı, Diz kapağı çıkığı ne kadar sürede iyileşir?, Ameliyat Şart mı?