Eğri Bacaklar

Bebeklerde eğri bacaklar çok yaygın olarak görülür. Eğri bacaklı bir çocuk ayakta durduğunda, bacakları veya dizleri arasında ciddi bir mesafe artışı vardır. Bu durum dışa doğru eğilimli bacak veya bacaklar sonucu oluşur. Yürüyüş sırasında yaylı bir görünüm mevcuttur.

Bu vakaların çoğunda, çocuklar anlamlı şekilde kiloludur.

eğribacaklar

1-Fizyolojik Genu Varum

2 yaş altı çocukların çoğunda, fizyolojik eğri bacak görünümü mevcuttur. Bunu doktorlar fizyolojik genu varum olarak adlandırır.
Fizyolojik genu varumlu çocuklarda, yaş ilerledikçe eğri bacaklar düzelir ve 3-4 yaşlarında genellikle normal görünüme sahip olurlar. Fakat D vitamini eksikliği açısından dikkatli olmak gerekir.

2-Blount Hastalığı

Blount hastalığı ergenler gibi çocuklarda da görülebilen bir hastalıktır. Bu durum kaval kemiğinin üst kısmındaki büyüme plağındaki anormallikten kaynaklanır. Büyüme plakları bir çocuğun uzun kemiklerinin ucunda bulunur ve kemiklerin uzunlamasına büyümesini, erişkin kemik şeklini almasını sağlar.
2 yaş altı fizyolojik genu varum ile infantil Blount hastalığını ayırmak zor olabilir. 3 yaşına girmesiyle bacakların eğriliğinde artış, ciddileşme ve röntgen ile teşhis konur.

3-Raşitizm

Çocuklarda eğri bacak oluşumu ve diğer kemik deformitelerine yol açan bir kemik hastalığıdır. Bu hastalık çocukların yeterli kalsiyum, fosfor ve D vitamini alamamasından kaynaklanır. Bu hastalık gelişmiş ülkelerde nadir olarak görülür.

Klinik Bulgular

Bu çocuklarda ayakta dururken eğri bacak görünümü mevcuttur. En sık belirti, garip bir yürüyüş modelidir.

raşitizm

Eğri Bacak tek veya çift taraflı olabilir.

Çocuklarda normal yürüme koordinasyonu mevcut ve yürümeyi öğrenmede gecikme yoktur. Eğilme miktarı açısından ebeveynler dikkatli olmalıdırlar.
Eğri bacaklar genellikle ağrıya sebep olmaz. Fakat tedavisiz kalanlarda ergenlik döneminde diz, kalça ve ayak bileğine binen anormal stres nedeniyle rahatsızlık oluşabilir.

Test ve Tetkik

Hekim tam bir fizik muayene ile çocuğu değerlendirir.
Çocuğunuz 2 yaş altı, sağlıklı ve simetrik bir eğri bacak mevcut ise doktorunuz başka testlere gerek olmadığını ve bunun fizyolojik olduğunu söyleyip takip önerecektir.
Fakat eğrilik tek taraflı veya ciddi ise Blount veya Raşitizm hastalığı açısından röntgen çektirmek isteyebilir.
Çocuğunuz 2 veya 2,5 yaş üzerinde ise büyük olasılıkla röntgen isteyebilir. Çocukların infantil Blount hastalığı ve Raşitizm olma olasılığı bu yaşlarda yüksektir. Doktorunuz bu hastalığın varlığını araştırmak için kan tahlilleri ve röntgen isteyebilir.

Hastalığın Doğal Seyri:Fizyolojik genu varum genellikle kendiliğinden çocuk büyüdükçe düzelir. Çocuk 3-4 yaşına gelince genellikle normalleşir.
Tedavi edilmeyen infantil blount hastalığında ve raşitizmde çocukta progresif eğrilik gelişir. İlerleyen yaşlarda eklemlere binen anormal stres nedeniyle ağrı oluşabilir.

Özellikle kemik metabolizması için gerekli D vitamini, Kalsiyum ve proteinlerin eksiksiz alımına dikkat edilmelidir.

1- Cerrahi Olmayan Tedavi

Fizyolojik genu varum aktif tedavi gerektirmese de, doktorunuz sizi 6 ayda bir takip etmek isteyecektir.
Blount hastalığında, tedavi şarttır ve erken yakalanırsa ortez tedavisi uygulanır. Eğer ortez tedavisi etkili olmazsa cerrahi planlanabilir.
Raşitizm hastalığında ise düzenli takip ve metabolik tedavi için çocuk metabolizma uzmanına sevk edilir ve genellikle ilaç tedavisine yanıt verir.

Fizyolojik genu varumda nadir olarak bazı çocuklarda eğrilik kalıcı olabilir veya ciddileşir. Bu durumda ergenlik döneminde cerrahi planlanabilir.
Blount hastalığında ortez tedavisine yanız alınamaz ve eğrilik ilerlerse 4 yaşından sonra cerrahi tedavi planlanabilir. Cerrahi ile eğrilik ilerlemesi engellenir ve kaval kemiği büyüme plağındaki hasar önlenebilir.
Ergen ve geç dönemde gelen Blount hastalıklı çocuklarda cerrahi planlanır.
Raşitizm eğer ciddi ve ilaç tedavisi ve takiplerde düzelmiyorsa cerrahi olarak düzeltilebilir.

Doç.Dr.Tahir Mutlu DUYMUŞ

Key Words . Eğri bacak, Raşitizm, Blount hastalığı, Genu varum