El Başparmağı Kireçlenmesi

Kireçlenme, kıkırdak kaybı nedeniyle eklem harabiyetiyle sonuçlanan bir hastalıktır. Kireçlenme birçok eklemde meydana gelebilir. Başparmak eklemi de bunlardan biridir. Osteoartrit olarak da isimlendirilir. Dejeneratif bir süreç olup kıkırdak soyulmaları mevcuttur.

Başparmak Ağrısı

Eklem yüzeyleri kıkırdaklar tarafından örtülür. Bu kaygan ve parlak örtünme eklemlerin pürüzsüz ve kolay çalışmasını sağlar. Kireçlenmede bu kıkırdakların kaybı sürtünme mekanizmasını bozarak ağrılı, şiş ve sert bir eklem meydana getirir.
Kırk yaşından sonra ve bayanlarda sık görülür. Geçmişte olan bir kırık veya yaralanma nedeniyle olabilir. Bazen meslek hastalığı olarak ta karşımıza sık çıkabilir.

Klinik Bulgular ve Şikâyetler

• Aktivite ile artan başparmak ağrısı, anahtarı çevirme, kapıyı açma sıkıntılı hale gelir.
  • Başparmak tabanında şişme ve hassasiyet oluşur.

Başparmak Ağrısı

• Uzun süre kullanım ile ağrı
  • Parmak eklem hareket açıklığında azalma
  • Eklem çevresi genişlemiştir
  • Eklem çevresinde kemik çıkıntıları

Teşhis

Hekiminiz sizinle şikâyetlerinizi detaylı olarak konuşacaktır. Ağrı paterni, aktive eden durumlar ve eşlik eden noktalar fizik muayene ile değerlendirilir.

Eklem hareketleri kısıtlı ve sürtünmelidir.

Röntgen çekilir, eklem daralması ve kireçlenme değerlendirilir.

Cerrahi Olmayan Tedavi

Erken evrelerde cerrahi olmayan yöntemlere yanıt iyidir.

• Bir gün içerisinde birkaç kez 15 er dakikalık buz uygulayın
  • İnflamasyon ve ağrıyı azaltmak için ilaç tedavisi
  • Parmak hareketlerini azaltmak ve eklemleri dinlendirmek için splint kullanılmalı

Kireçlenme progresif yani geriye dönüşümsüz süreğen bir hastalıktır. Zamanla eklem kötüleşebilir.Şikâyetlerin geçmemesi durumunda yerel stroid uygulanabilir. Ağrının geçmesi aylar boyunca sürebilir.

• Anti inflamatuar ilaçlar; Bu tür ağrı kesiciler genellikle ilk tercihtir. Şişlik ve ağrıyı azaltması beklenir. Fakat bu ilaçları hayat boyu kullanmak bazı yan etkilere yol açabilir.
  • Hidrolize Kollejen, Vitamin, Omega gibi takviyeler;  Erken dönme kireçlenmelerde faydalı olabilirler. Bu ilaçlar takviye gıdalar olarak geçmekte olup bazı hastalıklarda hekim önerisiyle kullanılabilir. Bu maddeler mobiliteyi artırır ağrıyı ise azaltmaktadır. Bu katkı maddelerinden etki almak için en az 2-3 ay devamlı kullanmak gerekir.

KIKIRDAK VE EKLEMLERİ GÜÇLENDİRME

Beslenme Önemli: Kas iskelet gelişimi, kıkırdak oluşumu ve kırılan kemiğin kaynaması için gerekli olan A, B, C ve D vitaminlerinin yeterli dozlarda alınması şarttır. Özellikle D vitamini, Kalsiyum, Omega ve kollejenler kırığı iyileştirmek adına faydası vardır. D vitamini en doğal haliyle güneş ışınlarından alınabilir. Yoğurt, süt gibi kalsiyum içeren gıdalar da kaynamayı hızlandıran faktörlerdendir. Ton balığı, somon, morina ve uskumru gibi yağlı balıkların hepsinde yüksek düzeyde bulunan D vitamini ve Omega 3 bulunur. Kırık çevresinde şişen, gerilen ve zarar gören kas ve derinin iyeleşmesi için iyi beslenme, kollejen, protein ve vitamin takviyesi alınmalıdır. Bu amaçla SUNSET, SUNRİSE ve FİT 20 kullanılabilir.

• SUNSET: Omega-3, Vitamin E’nin en güçlü formu (tecotrienol), vitamin D ve A’nın etkili kombinasyonunu içermektedir. Omega 3 vücudun üretemediği ve dışarıdan alınması zorunlu bir yağ asididir. Kullanım :11 yaş ve üzeri bireylerin günde 3 kapsül olmak üzere akşam yemekleri ile birlikte almaları tavsiye edilir. 90 adet yumuşak jel kapsül içeren bir şişeyle sunulur.
      • SUNRİSE: 22 süper gıda ile vücudun günlük ihtiyacı olan Vitamin B1(Tiamin), B2 (Riboflavin), B6, B12, C vitamini, mineraller, gerekli aminoasitler ve ANTİOKSİDAN ihtiyacını karşılar. Kullanım Bilgisi: Günde 1 flakon (30 ml) sabahları aç almanız tavsiye edilir. Her biri 30 ml’lik 30 adet küçük paket içerir.

SUNSET SUNRİSE

• FİT 20:  Peynir altı protein izolesi, magnezyum ve HİDROLİZE KOLLEJEN barındırmakdadır. Sağlıklı kas ve kemik yapımına destek olacak güzel bir kombinasyondur. Sağlığımızı korumak ve sağlıklı yaş almayı kolaylaştırmak için diyetlerimizi sağlıklı, sindirilebilir proteinlerle desteklememiz çok önemlidir. Ayrıca içeriğinde ki magnezyum, yorgunluğun ve bitkinliğin azalmasına katkıda bulunup, normal kemiklerin korunmasına katkıda sağlar. Kullanım Bilgisi: Paketin içeriğini 250-350 ml su veya smoothie ile iyice karıştırın.

FİT 20 _

• Kortikosteroidler; Güçlü anti inflamatuar ilaçlardır ve diz içine enjekte edilirler. Bunlar orta ve şiddetli ağrılarda verilir. Şişlik varsa çok faydalı olabilirler. Bu ilaçlar kısıtlı sayıda uygulanmalıdır. Bazı riskleri de beraberinde barındırır; Enfeksiyon ve kıkırdak hasarı artışı
  • Viskosüplementasyon-Diz İçi Kıkırdak İğneleri- ; suni kıkırdak sıvıları dize enjekte edilebilir bir nevi diz ekleminde kayganlığı artırarak sürtünme ve aşınmayı azaltarak, ağrıda azalma, hareketlerde artış olabilir.

Cerrahi Tedavi

Uzun süre cerrahi tedaviye yanıt alınamazsa ameliyat planlanabilir. Ameliyat ayaktan günübirlik olarak uygulanır. Birçok yöntem vardır.

• Debridman yani eklem tuvaleti ile kireçlenme temizlenir. Uzun süre ağrısız bir rahatlama sağlayabilir.
  • İleri kireçlenme vakalarında artrodez ile eklem dondurulur.

Başparmak Ağrısı

• Tendon veya facia ile artroplasti yapılabilir.

Hekiminiz ile birlikte parmağınızın durumuna göre ameliyat çeşidine karar verilecektir.

Rehabilitasyon

Ameliyat sonrası, birkaç hafta atel kullanılacaktır. Parmak hareketlerinin yeniden kazanımı ve güçlendirme fizik tedavi programı ile olacaktır. Rehabilitasyon başlangıçta ağrılı olabilir fakat sizin için uzun dönemde faydalı olacaktır. Ameliyat sonrası hayata tam dönüş birkaç ayınızı alabilir.

Key Words : Artroz, Başparmak Ağrısı