El Başparmağı Kireçlenmesi

Kireçlenme, kıkırdak kaybı nedeniyle eklem harabiyetiyle sonuçlanan bir hastalıktır. Kireçlenme birçok eklemde meydana gelebilir. Başparmak eklemi de bunlardan biridir. Osteoartrit olarak da isimlendirilir. Dejeneratif bir süreç olup kıkırdak soyulmaları mevcuttur.

Başparmak Ağrısı

Eklem yüzeyleri kıkırdaklar tarafından örtülür. Bu kaygan ve parlak örtünme eklemlerin pürüzsüz ve kolay çalışmasını sağlar. Kireçlenmede bu kıkırdakların kaybı sürtünme mekanizmasını bozarak ağrılı, şiş ve sert bir eklem meydana getirir.
Kırk yaşından sonra ve bayanlarda sık görülür. Geçmişte olan bir kırık veya yaralanma nedeniyle olabilir. Bazen meslek hastalığı olarak ta karşımıza sık çıkabilir.

Klinik Bulgular ve Şikâyetler

• Aktivite ile artan başparmak ağrısı, anahtarı çevirme, kapıyı açma sıkıntılı hale gelir.
  • Başparmak tabanında şişme ve hassasiyet oluşur.

Başparmak Ağrısı

• Uzun süre kullanım ile ağrı
  • Parmak eklem hareket açıklığında azalma
  • Eklem çevresi genişlemiştir
  • Eklem çevresinde kemik çıkıntıları

Teşhis

Hekiminiz sizinle şikâyetlerinizi detaylı olarak konuşacaktır. Ağrı paterni, aktive eden durumlar ve eşlik eden noktalar fizik muayene ile değerlendirilir.

Eklem hareketleri kısıtlı ve sürtünmelidir.

Röntgen çekilir, eklem daralması ve kireçlenme değerlendirilir.

1- Cerrahi Dışı Tedavi

Erken evrelerde cerrahi olmayan yöntemlere yanıt iyidir.

• Bir gün içerisinde birkaç kez 15 er dakikalık buz uygulayın
  • İnflamasyon ve ağrıyı azaltmak için ilaç tedavisi
  • Hidrolize Kollejen, Vitamin, Omega gibi takviyeler;  Erken dönme kireçlenmelerde faydalı olabilirler. Bu ilaçlar takviye gıdalar olarak geçmekte olup bazı hastalıklarda hekim önerisiyle kullanılabilir. Bu maddeler mobiliteyi artırır ağrıyı ise azaltmaktadır. Bu katkı maddelerinden etki almak için en az 2-3 ay devamlı kullanmak gerekir.
  • Parmak hareketlerini azaltmak ve eklemleri dinlendirmek için splint kullanılmalı

Başparmak Ağrısı

Kireçlenme progresif yani geriye dönüşümsüz süreğen bir hastalıktır. Zamanla eklem kötüleşebilir.Şikâyetlerin geçmemesi durumunda yerel stroid uygulanabilir. Ağrının geçmesi aylar boyunca sürebilir.

Uzun süre cerrahi tedaviye yanıt alınamazsa ameliyat planlanabilir. Ameliyat ayaktan günübirlik olarak uygulanır. Birçok yöntem vardır.

• Debridman yani eklem tuvaleti ile kireçlenme temizlenir. Uzun süre ağrısız bir rahatlama sağlayabilir.
  • İleri kireçlenme vakalarında artrodez ile eklem dondurulur.

Başparmak Ağrısı

• Tendon veya facia ile artroplasti yapılabilir.

Hekiminiz ile birlikte parmağınızın durumuna göre ameliyat çeşidine karar verilecektir.

Rehabilitasyon

Ameliyat sonrası, birkaç hafta atel kullanılacaktır. Parmak hareketlerinin yeniden kazanımı ve güçlendirme fizik tedavi programı ile olacaktır. Rehabilitasyon başlangıçta ağrılı olabilir fakat sizin için uzun dönemde faydalı olacaktır. Ameliyat sonrası hayata tam dönüş birkaç ayınızı alabilir.

Özgeçmiş için tıklayınız.

Key Words : Artroz, Başparmak Ağrısı,Basparmak Artriti,Basparmak kemik ağrısı,Başparmakta Tendon zedelenmesi,Ameliyat Şart mı?

Türkiye'nin En Büyük Ortopedi Bilgi Bankası