El Bileğinde Sinir Sıkışması

El Bileğinde Sinir Sıkışması (Karpal Tünel Sendromu)

KTS el uyuşma ve ağrılarının yaygın sebeplerinden biridir. Bayanlarda erkeklerden daha sık olarak görülür.

El bileğinde median sinirin geçtiği tünele karpal tünel denir. Tünel dar olup zemininde ve yanlarda karpal kemiklerden oluşur. Bu U şeklindeki kemik yatak transvers karpal ligament isimli bağ ile örtülür. Median sinirinin bu bağ altında sıkışmasına karpal tünel sendromu denir.
Median sinir başparmak, işaret parmağı ve orta parmağın duyusunu ve hareketlerini kontrol eder. Bu tünelde median sinirle birlikte parmaklara hareket kabiliyetini veren tendonlarda geçmektedir.

Karıncalanma

Karpal tünel sendromu, tüneldeki bağ dokuları, tendonların veya transvers karpal ligamentin kalınlaşması sonucu median sinire yapılan baskı ile oluşur. Tendon kılıflarının çevresinde sinovium denilen kılıf olup bunların ödem ve kalınlaşması sık görülür. KTS oluşumuna sebep olan nedenler;

Genetik ki bazı ailelerde sık görülür

• Elin aşırı kullanımı; Klavye, dantel işçiliği, el halı dokumacılığı

• Hormanal değişikler; Gebelerde sık
  • İleri yaş da sık görülür
  • Diyabet, romatizmal hastalıklar ve troid hastalarında sık görülür

Birçok vakada ise herhangi bir sebep bulunamaz.

Klinik Bulgular ve Şikâyet

En yaygın belirtiler;

• Uyuşukluk, karıncalanma ve ağrı
  • Başparmak, işaret ve orta parmakta elektriklenme
  • Omuza ve dirseğe yayılan ağrı ve sızlanmalar

Belirtiler çoğunlukla yavaş yavaş başlar ve özellikle başparmak da daha fazla etkilenir. Herhangi bir zamanda ortaya çıkar, fakat özellikle geceleri kendini hissettirir ve uykudan uyandırabilir. Gündüz şikâyetler telefon ile konuşurken, araç kullanırken ve kitap okurken artabilir. Elini sallama ile rahatlama hissi olur.

El Bileğinde Sinir Sıkışması

Belirtiler başlangıçta gelir ve gider fakat zamanla kalıcı hale gelir. Sakarlık artar, düğmeleri zor ilikleme, bulaşık yıkarken bardak düşürme olabilir. Çok ilerlerse el kaslarında zayıflama görülür.

Hekim Muayenesi

Hekim ile tıbbı geçmişiniz ve şikâyetleriniz konuşulduktan sonra, fizik muayeneniz yapılacaktır;

• El kaslarında zayıflık
  • Kavrama kuvveti
  • Eli belli pozisyonlarda tutarak uyuşma ve karıncalanmayı sınamak
  • El bileğinde median sinir trasesine basarak şikâyetleri provoke edici testler
  • Parmak duyularını ve hislerini gözler kapalı değerlendirmek

Sinir iletimini değerlendirmek için EMG, kemik yapıları görüntülemek için röntgen çekimi yapılabilir.

B irçok hastada önlem alınmasına rağmen hastalık ilerleyebilir.

Cerrahi dışı tedavi;

Şikâyetler hafif ise ve sebebi bilinmeyen bir KTS söz konusuysa aktivite kısıtlaması, atel kullanma, ilaç ve lokal streoidler ile ameliyatsız tedavi mümkündür. Ağrıyı provoke eden hareketlerden kaçınma önemlidir.

BESLENME, VİTAMİN VE ÖDEM TEDAVİSİ

• İyi Beslenme ve takviye ürünler: Kas iskelet gelişimi,kıkırdak oluşumu, kırılan kemıgın kaynaması ve enfeksiyon veya inflamasyon ile mücadele için vitaminler, antioksidanlar ve minerallerin günlük  yeterli dozlarda alınması şarttır.  Bu amaçla SUNSET, SUNRİSE ve NİTRO yu içeren  Kyäni Nitro Plus Triangle of Health Pack etkili bir kombinasyodur.

• SUNSET: Omega-3, Vitamin E’nin en güçlü formu (tecotrienol), vitamin D ve A’nın etkili kombinasyonunu içermektedir. Omega 3 vücudun üretemediği ve dışarıdan alınması zorunlu bir yağ asididir. Kullanım :11 yaş ve üzeri bireylerin günde 3 kapsül olmak üzere akşam yemekleri ile birlikte almaları tavsiye edilir. 90 adet yumuşak jel kapsül içeren bir şişeyle sunulur.

• SUNRİSE: 22 süper gıda ile vücudun günlük ihtiyacı olan Vitamin B1(Tiamin), B2 (Riboflavin), B6, B12, C vitamini, mineraller, gerekli aminoasitler ve ANTİOKSİDAN ihtiyacını karşılar. Kullanım Bilgisi: Günde 1 flakon (30 ml) sabahları aç almanız tavsiye edilir. Her biri 30 ml’lik 30 adet küçük paket içerir.

• Kan akımın ve oksijenizasyonu hızlandırmak için NİTRİK OKSİT içermesi ile kan dolaşımını hızlandırma özelliği olan NİTRO Plus'uağızdan alınacak şeklide günde 20 damla alınmasını tavsiye edelir. Vücudumuzun Nitrik Oksit (yaşam molekülü) üretimini desteklediği kanıtlanmış Noni (Hint dutu) konsantresinin özel bir karışımı olan Nitro Plus, ayrıca Magnezyum, Çinko, Coenzim Q10 ve Niacin içermektedir.

3 lü

Kyäni Nitro Plus Triangle of Health Pack

Cerrahi Tedavi;

Şikâyet ve klinik durum ilerlerse, cerrahi tedavi dışı yöntemlere yanıt alınamazsa cerrahi düşünülebilir.
Bir çok ciddi vakada cerrahi dışı yöntemlere yanıt yoksa cerrahi en kısa zamanda önerilir çünkü, uzun süreli vakalarda median sinirde geriye dönüşümü olmayan hasarlar meydana gelmektedir.

Cerrahi Teknik

Bir çok vaka günübirlik ve ayakta hasta olup lokal anestezi ile yapılır. Transvers karpal ligament vertikal olarak kesilerek median sinir gevşetilerek rahatlatılır.

El Bileğinde Sinir Sıkışması

Cerrahi sonrası ameliyat olan el birkaç gün kalp seviyesinin üstünde tutularak şişmesi engellenir. Bu işime ve serliği azaltacaktır.

Ağrı, şişlik ve sertlik cerrahi sonrası gelişmesi normaldir. 3 haftaya kadar bilek dinlendirilmelidir. Bir kaça hafta sonra el basit işlerde kullanılabilir.
Uyuşma ve karıncalanmanın geçmesi altı ayı bulabilir. İşe dönüş süresi, araba kullanma ve diğer günlük aktiviteleri hekiminizle konuşarak başlayabilirsiniz.

Komplikasyonlar

Nadiren kanama, iltihap ve sinir yaralanması olabilir.

Uzun dönem sonuçlar

Karpal tünel nadiren tekrarlayabilir.

ONLİNE ORTOPEDİ DOKTORU

İkinci bir görüş almalıyım!

Aklımda o kadar çok soru var ki!

Tahir Mutlu Duymuş png

Tüm ortopedik sorunlar

MR, röntgen veya BT danışma

7/24 ARABİSOR İLE ONLİNE GÖRÜŞME

arabisor_logo_retina_txt-1

SİZİ ÖNEMSİYORUZ

Nerede olursanız olun, artık mobil uygulamalar ile size çok yakınız. Tüm ortopedik hastalıklar, bu konu hakkında, çekilen MR, röntgen, tomografi, tetkikleriniz ve merak ettiğiniz tüm soruları  canlı bağlantı ile sorabilirsiniz.  Hakkınızda karar vermek için acele etmeyin. Hayatta en doğru kararlar, işin ehli kişilerden alacağınız görüşler ve ortak akıl ile verilebilir.

Özgeçmiş için tıklayınız.

Key Words : El bileğinde Sinir Sıkışması, El bileğinde ağrı, El parmaklarında uyuşma, Karpal Tünel Sendromu, Klavye, Uyuşma , Ağrı, El, Parmaklar, Karıncalanma, Ameliyat, Median Sinir