El Bileğinde Sinir Sıkışması

KTS el uyuşma ve ağrılarının yaygın sebeplerinden biridir. Bayanlarda erkeklerden daha sık olarak görülür.

El bileğinde median sinirin geçtiği tünele karpal tünel denir. Tünel dar olup zemininde ve yanlarda karpal kemiklerden oluşur. Bu U şeklindeki kemik yatak transvers karpal ligament isimli bağ ile örtülür. Median sinirinin bu bağ altında sıkışmasına karpal tünel sendromu denir.
Median sinir başparmak, işaret parmağı ve orta parmağın duyusunu ve hareketlerini kontrol eder. Bu tünelde median sinirle birlikte parmaklara hareket kabiliyetini veren tendonlarda geçmektedir.

Karıncalanma

Karpal tünel sendromu, tüneldeki bağ dokuları, tendonların veya transvers karpal ligamentin kalınlaşması sonucu median sinire yapılan baskı ile oluşur. Tendon kılıflarının çevresinde sinovium denilen kılıf olup bunların ödem ve kalınlaşması sık görülür. KTS oluşumuna sebep olan nedenler;

Genetik ki bazı ailelerde sık görülür

• Elin aşırı kullanımı; Klavye, dantel işçiliği, el halı dokumacılığı

• Hormanal değişikler; Gebelerde sık
  • İleri yaş da sık görülür
  • Diyabet, romatizmal hastalıklar ve troid hastalarında sık görülür

Birçok vakada ise herhangi bir sebep bulunamaz.

Klinik Bulgular ve Şikâyet

En yaygın belirtiler;

• Uyuşukluk, karıncalanma ve ağrı
  • Başparmak, işaret ve orta parmakta elektriklenme
  • Omuza ve dirseğe yayılan ağrı ve sızlanmalar

Belirtiler çoğunlukla yavaş yavaş başlar ve özellikle başparmak da daha fazla etkilenir. Herhangi bir zamanda ortaya çıkar, fakat özellikle geceleri kendini hissettirir ve uykudan uyandırabilir. Gündüz şikâyetler telefon ile konuşurken, araç kullanırken ve kitap okurken artabilir. Elini sallama ile rahatlama hissi olur.

El Bileğinde Sinir Sıkışması

Belirtiler başlangıçta gelir ve gider fakat zamanla kalıcı hale gelir. Sakarlık artar, düğmeleri zor ilikleme, bulaşık yıkarken bardak düşürme olabilir. Çok ilerlerse el kaslarında zayıflama görülür.

Hekim Muayenesi

Hekim ile tıbbı geçmişiniz ve şikâyetleriniz konuşulduktan sonra, fizik muayeneniz yapılacaktır;

• El kaslarında zayıflık
  • Kavrama kuvveti
  • Eli belli pozisyonlarda tutarak uyuşma ve karıncalanmayı sınamak
  • El bileğinde median sinir trasesine basarak şikâyetleri provoke edici testler
  • Parmak duyularını ve hislerini gözler kapalı değerlendirmek

Sinir iletimini değerlendirmek için EMG, kemik yapıları görüntülemek için röntgen çekimi yapılabilir.

Birçok hastada önlem alınmasına rağmen hastalık ilerleyebilir.

1- Cerrahi Dışı Tedavi

Şikâyetler hafif ise ve sebebi bilinmeyen bir KTS söz konusuysa aktivite kısıtlaması, atel kullanma, ilaç ve lokal streoidler ile ameliyatsız tedavi mümkündür. Ağrıyı provoke eden hareketlerden kaçınma önemlidir.

Şikâyet ve klinik durum ilerlerse, cerrahi tedavi dışı yöntemlere yanıt alınamazsa cerrahi düşünülebilir.
Bir çok ciddi vakada cerrahi dışı yöntemlere yanıt yoksa cerrahi en kısa zamanda önerilir çünkü, uzun süreli vakalarda median sinirde geriye dönüşümü olmayan hasarlar meydana gelmektedir.

Cerrahi Teknik

Bir çok vaka günübirlik ve ayakta hasta olup lokal anestezi ile yapılır. Transvers karpal ligament vertikal olarak kesilerek median sinir gevşetilerek rahatlatılır.

El Bileğinde Sinir Sıkışması

Cerrahi sonrası ameliyat olan el birkaç gün kalp seviyesinin üstünde tutularak şişmesi engellenir. Bu işime ve serliği azaltacaktır.

Ağrı, şişlik ve sertlik cerrahi sonrası gelişmesi normaldir. 3 haftaya kadar bilek dinlendirilmelidir. Bir kaça hafta sonra el basit işlerde kullanılabilir.
Uyuşma ve karıncalanmanın geçmesi altı ayı bulabilir. İşe dönüş süresi, araba kullanma ve diğer günlük aktiviteleri hekiminizle konuşarak başlayabilirsiniz.

Komplikasyonlar

Nadiren kanama, iltihap ve sinir yaralanması olabilir.

Uzun dönem sonuçlar

Karpal tünel nadiren tekrarlayabilir.

Özgeçmiş için tıklayınız.

Key Words : El bileğinde Sinir Sıkışması, El bileğinde ağrı, El parmaklarında uyuşma, Karpal Tünel Sendromu, Klavye, Uyuşma , Ağrı, El, Parmaklar, Karıncalanma, Ameliyat, Median Sinir