Dupuytren Kontraktürü

Kontraktürk yumuşak dokuların kasılarak ve kısalarak kalıcı sertleşmesine denir. Dupuytren konraktürü ise el ayası ve parmak derisi altındaki fibröz tabakasının kısalarak ve kalınlaşarak yapısının bozulması ile meydana gelen el deformitesidir. Ağrısız olmasına rağmen bu kalınlaşma ve kısalma parmakların kapanması ve kalıcı kıvrılmasına neden olur. Bu hastalık erkeklerde bayanlardan daha sık görülür.

El bileğinden başlayıp parmaklara doğru uzanan gri bağ dokusu tabakasına fibröz tabaka denir. Bu tabakanın kalınlaşıp kısalması ile kalıcı parmak kıvrımları oluşur. El yasında nodül denilen sert şişlikler oluşur.

Dupuytren Kontraktürü

Dupuyren Kontraktürü kesin sebebi bilinmeyen bir hastalık olup sıklıkla eşlik eden risk faktörleri şunlardır;

• Kuzey ülkelerinde sık görülür
  • Ailesel
  • Alkolikler
  • Şeker ve epilepsi hastaları
  • Yaşlılar

Klinik Bulguve Şikayetler

El ayasında bir veya daha fazla nohut büyüklüğünde nodüller-sert şişlikler-

Dupuytren Kontraktürü

Nodüller arasında sert kısa uzunlamasına bantlar en sık yüzük parmağın etkilendiği ve parmaklarda kalıcı sert kıvrımlaşmalara yol açan deformite oluşur. Bu durumda hastanın elini cebine sokma gibi işlemleri zorlaşır.

Hekim Muayenesi

Doktorunuz tibbi altyapınızı sorguladıktan sonra elinizi muayene edecektir. Parmak hareket kabiliyeti ve eklem hareket açıklığı değerlendirecektir.

Bu hastalığı duruduran kesin bir tedavi yöntemi yoktur. Bu hastalığı yavaş ilerler ve yıllar içinde zahmetli bir hale gelir. Cerrahi dışı tedavi yöntemleri hastalığın ilerlemesini yavaşlatabilir.

1- Cerrahi Dışı Tedavi

• Lokal steroid enjeksiyonu antiinlamruar etki ile ilerlemeyi yavaşlatabilir.
  • El atel ve splintleri ile parmak kontraktürleri engellenir
  • El egzersizleri

Yukarıdaki tedavilere yanıt vermeyen ve ilerlemiş hastalara cerrahi planlanır. Cerrahida amaç hastanın ellerini cebine koyabilecek ve nesneleri kavrayacak hale getirmektir.

Cerahi prosedür de kalınlaşmış ve kısalmış bağ dokuları alınarak parmak eklem hareket açıklığı artırılır.

Komplikasyon olarak nadirende olsa kandamarı, sinirde yaralanma ve enfeksiyon olabilir.

Ameliyat sonrası fizik tedavi çok önemlidir. Hastaların %20 sinde nüks görülebilir.

Özgeçmiş için tıklayınız.

Key Words : Dupuytren Kontraktürü, Elde Kasılma, Sertleşme, Sertlik, Şişlik, Elde Sert Kabarıklıklar, Elde Kontraktür